sobota, 6 grudnia 2014

Tarta Basków i na naszym stole w tym tygodniu.// Tarte basque

Tarta Basków  i na naszym stole w tym tygodniu.







 


Moje kulinaria od dwóch tygodni ograniczają się do niezbędnego minimu, gdyż czasu brak. Jak ktoś siedzi od 8 rano do 20 w pracy to trudno by coś gotował. Nie ma kiedy. A ostatnio to mój chleb powszedni niestety z miernymi skutkami do tego.


 


W ubiegłym tygodniu zdołałam zrobić tylko jedną nową potrawę i była to tarta baskijska. Jest pyszna, rozgrzewająca, robi się ją w dużej części w konserw co w mojej obecnej sytuacji jest zaletą wielką. Są w niej pomidory – miąższ pomidorów z puszki, czerwona papryka ze słoika, szynka w Bayonne, kruche ciasto i ser owczy z Pirenejów… Szybko i treściwie.


 


W tym tygodniu plan pracy podobny…


Dziś więc wysiliłam się i zrobiłam Hachi Parmentier z kaczką – Antek uwielbia! Będzie też na jutro. Mam trochę warzyw: brokuły, fasolkę, marchewki wielokolorowe, naleśniki bretoźskie, makarony, śledzie, wędzonego pstrąga… także moje kulinaria będą się kręcić wokół tych produktów, nie wymagających specjalnych starań, nakładu sił i czasu.


W ubiegią niedzielę zdołałam z Agatą upiec pierniczki ale do dziś leżą w puszce bo nie znalazłam czasu by je polukrować… eh, jutro za to idę do Klaudii na pieczenie niemieckich ciasteczek adwentowych i podskakuję z radości bo chcę piec i gotować i poznawać…


 


Tarta Basków


300 g kruchego ciasta – wzięłam gotowe marki Herta bodajże,  najważniejsze by było dobrej jakości, na maśle… wystrzegajcie się margaryny…


 


Puszka miąższu pomidorów 400 g


Słoik papryki w zalewie -250 g po odsączeniu


200 g szynki z Bayonne  w plastrach


150 g sera owczego – u mnie Ossau Iraty


100 g gęstej śmietany


3 jajka


Sól i pieprz baskijski czyli Piment d’Espelette


 


Ciasto wykładamy w formie na tartę. Dno pokrywamy pociętą w paski papryką – należy dobrze ją odsączyć. Następnie układamy plastry szynki. Pomidory mieszamy ze śmietaną i z jajkami w misce. Doprawiamy wyraziście. Wylewamy na tartę. Wierzch pokrywamy plastrami sera owczego. Pieczemy 40 minut w 180°C…

2 komentarze:

  1. jest smaczne bo pomimo uzywania konserw jak sie bierze dobre produkty... smak typowo baskijski...

    OdpowiedzUsuń