wtorek, 15 stycznia 2013

Krupnik// Soupe à l'orge perlé

Krupnik DSC06240_zps7fc8f7dd.jpg photo
 
Naszła mnie ochota na polską kuchnię… z pewnością za sprawą obniżającego się słupka rtęci ale też pewnej dozy tęsknoty za krajem.  Krupnik chciałam ugotować szary, mocno szary taki jak gotował go mój dziadek, ale niestety… nie wiem jak o to robił ! Przepisu nie mam. Zrobiłam więc jak umiałam, krupnik staropolski. Krupy zakupiłam w sklepie Eko bo Francuzi takich kasz nie jadają i w normalnym sklepie tego typu produktów człowiek zagłodzony i przemarźnięty nie uświadczy.
 
Na wywar wzięłam plaster 300 g karkówki z kostką…
Dwie marchewki
Cwiartkę selera
Gałązki zielonej pietruszki – w korzeniu we Francji nie znają
Dwa ziemniaki
Porę
Do tego pół szklanki kaszy jęczmiennej… ząbek czosnku
Sól, liść laurowy, 3 ziela angielskie
 
Ta proporcja jest na 1,5 l zupy.
 
Zagotowałam najpierw mięso… same wiecie, dodałam kaszę najpierw bo dłużej się gotuje od warzyw i warzywa… pokrojone ładnie… i tak mi się to pyrczyło rozsiewając zapach taki, że kapustę kiszoną ze słoika marki Rolnik musiałam się posilić bo wytrzymać nie mogłam ! Tak łakomczuchem jestem !
A później to już był tylko raj… kolacyjny raj…
 
Soupe typiquement polonaise même si...
 
quelque chose m'en a manqué... la racine de persil, inconnue en France
et le type d'orge qui donne la couleur grise à la soupe...
 
300 g d'échine
2 carottes
2 pommes de terre
1 morceaux de céléri râve
1 poireau
1 gousse d'ail
1/2 verre d'orge perlé
persil
laurier
sel, poivre
 
Faites un bouillon avec la viande... Elévez les impureté et ajoutez l'orge car il cuit plus longtemps que les légumes... Cette portion est pour 1,5 l d'eau. Au bout de 30 min ajoutez les légumes joliment coupés. Cuisez encore 1 h sous couvercle...
Dégustez...

5 komentarzy:

  1. moja ulubiona zupa. zwłaszcza o tej porze roku ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. mnie o tej porze roku zawsze nachodzi na polską kuchnię :) jest dobrze dostosowana do zimnych klimatów :) u nas jutro zupa fasolowa będzie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Myśle już o następnej i chodzi za mną szczawiowa i barszcz ale ukraiński.... Fasolowa tez pyszntrzeba będzie pomyśleć

    OdpowiedzUsuń
  4. Pietruchy korzenia poszukaj na Marche u chłopa ja często kupuje , najlepiej kupić wiecej obrać i zamrozić ;))

    OdpowiedzUsuń