poniedziałek, 10 grudnia 2012

Duński wieniec bożonarodzeniowy z blogu Pistachio// Couronne de Noël de Danemark, blog Pistachio

 DSC06187.jpg photo
 
 
Tak bardzo mnie zainspirował, że zrobiłam go w zeszłą sobotę. Cała nasza rodzina była zachwycona i goście też. Co prawda zredukowałam podane przez Pistachio, której blog bardzo sobie cenię, proporcje o połowę… we Francji znacznie mniej się jada ! Nie miałam też świeżych żurawin, tutaj na południu ale by ciasto było wilgotne i dobrze nasączone dałam kilka, dosłownie garść zamrożonych wiśni. Reszta pozostała taka sama…
 
Tak więc…
10 g świeżych drożdży
25 g cukru
67,5 ml mleka
125 ml kremówki
267 g mąki
Pół łyżeczki soli, tyleż zmielonego, zielonego kardamomu
57,5 g masła
 
 DSC06181.jpg photo
 
Zdziwło mnie, że do ciasta nie dodaje się jajek ale wyszło znakomite. Drożdże z odrobiną mleka I cukrem zostawiłam na kwadrans w maszynie do chleba. Przygotowałam resztę składników. Maszyna wyrobiła trzykrotnie ciasto. Odstawiałam je na 2 h do wyrośnięcia a następnie całą noc w lodówce.
 
Nadzienie:
150 g masy marcepanowej
40 g suszonej żurawiny
40 g cukru
1 białko
2 łyżki Kirschu czyli nalewki – eau de vie wiśniowej ale może być rum, amaretto itd.
I ta moja garść wiśni
 
Żółtko, mleko i płatki migdałów na wierzch ciasta…
 
Ciasto rozwałkować na duży prostokąt. Marcepan zmiksować z białkiem, alkoholem i cukrem. Wyłożyć na ciasto, wysypać żurawnę suszoną i świeżą jak macie i zwinąć w rulon. Posmarować żółtkiem rozbełtanym z łyżką mleka; posypać migdałami. Poczekać aż urośnie – u mnie 30 min I do pieca na około 45 min w 180°C.
 
  DSC06194.jpg photo
Couronne de Noël de Danemark
 
 
Pâte
 
10 g de levure de boulanger fraîche
30 g de sucre
67,5 ml de lait
125 ml de crème entière
267 g de farine
1/2 càc de sel, de cardamome vert
57,5 g de beurre
 
Mélangez la levure avec le sucre et 1 càs de lait. Réservez 15 min. Préparez les autres ingrédiants et mettez le tout dans une machine à pain ou un kitchen aid. La machine toute seule travaille la pâte. Chez moi dans la machine à pain 3 fois en 40 min. Puis sortez la pâte, mettez la dans un saladier et dans un endroit chaud pour 2 h.
A la fin réservez-la au frigo toute la nuit.
 
 
Crème
 
150 de pâte d'amande
40 g de sucre
1 blanc d'oeuf
2 càs de Kirsh ou Amaretto
40 g de crannberges séchés et 40 g de frais... mais à Bordeaux introuvable donc j'ai mis 40 g de cerises congélées pour donner de l'humidité.
Mixez la pâte d'amande, l'alcool, le blanc et le sucre.
 
Etalez la pâte en rectangle assez long. Disposez la crème puis les cranneberges et les cerises. Roulez en formant un boudin que vous allez assemblez en rond.
 
Badigonnez la surface d'un jaune d'oeuf, 1 càs de lait... soupoudrez des amandes...
Laissez gonfler 30 min puis faites cuire 45 min environ à 180°C...
 
 

2 komentarze:

  1. Fille: Ja też myślałam o zrobieniu tego ciasta, a teraz będę miała dylemat - czy zrobić według Twojego przepisu, czy według Pistachio:)

    OdpowiedzUsuń
  2. polecam... przepis jest ten sam oprocz dodatku wisni zamiast zurawin... tyle, ze o polowe zmniejszony i ta porcja to conajmniej 10 kawalkow ciasta.

    OdpowiedzUsuń